Bij een kraan bij ENCI Rotterdam was de tandkoppeling dusdanig versleten dat deze een hard knarsend geluid maakte. Rede genoeg om deze te vervangen. De tandkoppeling is geplaatst tussen de tandwielkast en de kabeltrommel voor het hijswerk.
Een tandkoppeling is een verbinding tussen twee assen, een aandrijver en een aangedrevene en is vooral bedoeld om grote vermogens te kunnen opvangen, waar askoppelingen met elastische elementen zouden kunnen falen.
Tandkoppelingen bestaan voornamelijk uit metalen onderdelen. Op beide assen zit een uitwendige tandkrans. Deze beide tandkransen worden dan onderling verbonden met een huls met een binnenvertanding. Door het licht gebogen tandprofiel op de assen heeft dit geheel een zekere vrijheid zodat kleine uitlijningsfouten tussen beide assen kunnen opgevangen worden. Omdat de overdracht van het koppel van motor naar aangedreven toestel metaal op metaal gebeurt, dient de ruimte waarin zich de tanden bevinden opgevuld te worden met smeervet. Om dit smeervet binnen te houden bevinden zich langs beide aszijden afdichtingen.
Omdat de tandkoppeling ter plaatsen niet te demonteren was is de gehele tandwielkast m.b.v. een mobile kraan uit de machinekamer gedemonteerd. In de werkplaats is de tandkoppeling gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd. Vervolgens is de tandkoppeling m.b.v. de mobile kraan weer in de machinekamer gemonteerd. Het geheel is weer uitgelijnd zodat de kraan weer het nodige werk kan verrichten.