Vernieuwen tandkoppeling

Bij een kraan bij ENCI Rotterdam was de tandkoppeling dusdanig versleten dat deze een hard knarsend geluid maakte. Rede genoeg om deze te vervangen. De tandkoppeling is geplaatst tussen de tandwielkast en de kabeltrommel voor het hijswerk.

Een tandkoppeling is een verbinding tussen twee assen, een aandrijver en een aangedrevene en is vooral bedoeld om grote vermogens te kunnen opvangen, waar askoppelingen met elastische elementen zouden kunnen falen.

Tandkoppelingen bestaan voornamelijk uit metalen onderdelen. Op beide assen zit een uitwendige tandkrans. Deze beide tandkransen worden dan onderling verbonden met een huls met een binnenvertanding. Door het licht gebogen tandprofiel op de assen heeft dit geheel een zekere vrijheid zodat kleine uitlijningsfouten tussen beide assen kunnen opgevangen worden. Omdat de overdracht van het koppel van motor naar aangedreven toestel metaal op metaal gebeurt, dient de ruimte waarin zich de tanden bevinden opgevuld te worden met smeervet. Om dit smeervet binnen te houden bevinden zich langs beide aszijden afdichtingen.

Omdat de tandkoppeling ter plaatsen niet te demonteren was is de gehele tandwielkast m.b.v. een mobile kraan uit de machinekamer gedemonteerd. In de werkplaats is de tandkoppeling gedemonteerd en de nieuwe gemonteerd. Vervolgens is de tandkoppeling m.b.v. de mobile kraan weer in de machinekamer gemonteerd. Het geheel is weer uitgelijnd zodat de kraan weer het nodige werk kan verrichten.

Renovatie flat Nieuwegein

Verdaasdonk Montage heeft de demontage en montage van de leuningen van de galerijen en balkons van een flat aan de Apolloburg verzorgd. Deze leuningen werden gedemonteerd om vervolgens te voorzien van een nieuwe coating. In deze flat wonen veel mensen met verminderde mobiliteit. Velen van hen hebben een rollator of rolstoel nodig. Hierom zijn alle looppaden verhoogd zodat de drempels gelijk lopen met de looppaden. De railingen zijn vervolgens eveneens met 20cm verhoogd. Zo voldoen de railingen aan de Nen-normen.

 

 

 

Keersluis Schipdiep

De keersluis Schipdiep bij Raamsdonk is geplaatst om het hoge water tegen te houden in het Oude Maasje. Deze keerdeuren zijn door Verdaasdonk Montage volledig gedemonteerd. Vervolgens zijn de keerdeuren zijn gereed gemaakt voor conservering. Hierna werden de deuren voorzien van een nieuw conservering systeem. Tevens zijn de deuren aangepast zodat deze bestand zijn tegen een hogere waterstand.

 

Renovatie 60 jaar oude kraanbaan

Een kraanbaan met een loopkat in een oud fabriekscomplex in Enschede heeft Verdaasdonk Montage gedemonteerd, geheel gerenoveerd en weer teruggeplaatst in opdracht van MIT.

De voormalige Tetem textielfabriek in Enschede kende een kraanbaan met een 2 tons loopkat van binnen naar buiten. De kraanbaan, een H-balk, hangt binnen aan de betonnen ligger en staat buiten op een A-frame. Nu het pand na jaren van leegstand wordt gerenoveerd om ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten te gaan huisvesten wordt de kraanbaan met loopkat als verwijzing naar het verleden cosmetisch geheel gerenoveerd. Verdaasdonk Montage heeft daartoe het A-frame en de balk constructief hersteld en de loopkat is geheel gedemonteerd, geconserveerd en weer samengesteld.

Naast deze kraanbaan renoveert Verdaasdonk Montage tevens een oude brandkraan en een wateraangedreven brandalarm. Ook deze elementen uit het verleden krijgen een prominente plaats in het gerenoveerde pand.

 

Giek van torenkraan hersteld

In samenwerking met MIT heeft een torenkraan van de jaren ’70 van een nieuw profiel voor de katloopwielen voorzien over het gehele traject van de vlucht. Hiermee is de giek van deze kraan weer helemaal in haar oorspronkelijke staat weten terug te brengen en een situatie die op termijn gevolgen voor de capaciteit van de kraan zou kunnen hebben, weten weg te nemen.

De profielen van de katloopbalken waren dusdanig ingesleten dat deze vervangen dienden te worden, voordat ze onder de norm zouden komen. Hiervoor moest de complete giek worden gedemonteerd. Nadat eerst alle oude bekabeling losgekoppeld was, is de giek uitgehesen en op onderstoppingen op de grond geplaatst. Daarna zijn de profielen van de katloopbalken aan de onderzijde van de giek vervangen. Dit vereiste het nodige vakmanschap. Nadat deze vervangen waren is de giek compleet opnieuw geconserveerd teruggeplaatst, opnieuw bekabeld en getest. Deze operatie kon met de nodige voorbereiding binnen 3 weken worden uitgevoerd.

 

Demonteren Leeghwaterbrug Alkmaar

Eind juli 2017 is de Leeghwaterbrug  (N242) in de zuidelijke rondweg van de gemeente Alkmaar gedemonteerd. De brug en al zijn bijbehorende componenten waren einde levensduur. Concreet betekent dat : staalconstructie van brugdek met hoofd- en draaipunten, lagering, brugaandrijving, hydraulische cilinders, aggregaat en bedienings- en besturingssysteem zijn alle gedemonteerd om vervangen te worden. Verdaasdonk Montage was aangewezen als uitvoerder tijdens de demontage.

 Zie de demontage op deze link;      Uit hijsen brugdeel

 

 

Upgrade halkraan naar 320 ton

Een bestaande bovenloopkraan met een hijscapaciteit van 250 ton is in opdracht van  MIT verzwaard naar 320 ton.
De bestaande bovenloopkraan in een bedrijfshal was uitgerust met 2 loopkatten met elk een capaciteit van 125 tons en is op verzoek van de klant voorzien van een tijdelijke capaciteitsupgrade naar 160 ton per loopkat.
De kraanbaanconstructie en de kraanliggers bleken geschikt voor deze zwaardere belasting en hiervoor was geen aanpassing nodig.

De beide kraankatten zijn door MIT zo aangepast dat de hijskabels een keer extra worden ingescheerd. Er zijn per kat 2 schijven bijgeplaatst. Hierdoor bleef de belasting van de hijslier ongewijzigd.
Tevens is per kat een maatwerk hijsblok gemaakt dat voldoende eigengewicht heeft en zo is geconstrueerd dat hierin de benodigde rondstroppen en grommers te plaatsen zijn.

De kraan is beproefd en de veiligheidsafslagen zijn opnieuw ingeregeld op basis van de verhoogde hijscapaciteit.